پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۱ آذر ۱۳, دوشنبه

کباب داخل فر‌


کباب فری یا کبابی که داخل فر‌ گریل می‌شه، همیشه مقداری سفت می‌شه اگر ....

اگر مقداری آرد سوخاری به مایه ی آن اضافه نکنیم که در آنصورت نمیدونم آیا می‌شه اسم این غذا را "کباب" گذاشت یا نه. به هر حال اسمش "کباب فری" هست و بهتره که فقط به خوشمزه درست کردن آن توجه کنیم و کاری به اسمش نداشته باشیم. معروفه که وقتی‌ گوشت را "کباب" می‌کنیم، هضم آن آسانتر می‌شه اما چنین توقعی را نباید از کباب فری و یا کباب تابه‌ای داشت، چون در این دو مورد گوشت در حقیقت سرخ میشود، نه کباب.
مواد لازم برای اینکه سطح یک سینیِ فر‌ خانگی را بپوشاند:
- گوشت چرخ کرده هشتصد گرم.
- دو عدد پیاز درشتِ "خیلی‌ خیلی‌ " ریز رنده شده. پیاز‌ها را دو یا سه بار رنده کنید :)) چرا که هیچ چیز بد قیافه تر از دانه‌های پیاز نیست که روی سطح کباب دیده میشوند. من با دستگاه، پیاز را در حقیقت بصورت پودر در میارم که طبیعتاً مقداری آب میندازه که این آب جذبِ دانه‌های پودر سوخاری می‌شه. بر خلاف کباب کوبیده ی سیخی، در این نوع کباب بدون نگرانی میتونید به هر تعداد که دوست دارین، پیاز رنده کنید، اما توجه داشته باشین که مقدار زیاد پیاز، گاهی باعث ترک خوردن کباب میشه.
- دو قاشق آرد سوخاری. نمک و دیگر هیچ.
ابتدا آرد سوخاری را به پیاز‌های رنده شده اضافه کنید و ده دقیقه استراحت بدین. بعد گوشت و نمک را اضافه کنید و بخوبی ورز بدین. سطح سینی فر‌ را با روغن مایع چرب کنید و مایه کباب را روی آن پهن کنید و برش بدین. اگر گوجه فرنگی‌‌ها را کبابی می‌خواهید، گوجه‌های نیمه شده را روی نرده ی فر‌، بالای سینیِ کباب قرار بدین تا عصاره ی گوجه‌ها روی کباب بریزه. این مجموعه را در فر‌ (۲۲۵ درجه) بمدت نیم ساعت حرارت بدین.
تعجبی نداره اگر سطح و حجم کباب روی سینی، کمتر بشود چرا که هم گوشت دارای مقداری عصاره و هم پیاز دارای مقداری آب هست که اینها در خلال حرارت دیدن، بخار میشوند و با هیچ وسیله و ترفندی نمی‌شه از این "کوچک شدن" جلوگیری کرد. نوش جان شما و اعضای خانواده.



۱۹ نظر:

  1. یعنی‌ کباب عالییییییییی استاد عزیز . من عاشق این مدلی‌ ته‌دیگ هست خیلی‌ دوست میدارم . خیلی‌ ممنون که تمام نکات ریز رو یاد میدید .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قابل شما رو نداره خانم عارفه، تهدیگ رو من تو روغنش برای اولین بار کمی‌ پودر فلفل قرمز ریختم که این رنگی‌ شد.

      حذف
  2. وای خیلی عالی شده....مگه میشه عالی نشه؟
    منم موافقم که هیچ جوری نمیشه کباب جمع نشه...یعنی هرجور فکر می کنم می گم خب نمیشه آخه:) اما از عزیزی شنیدم که اگه از اول برش بزنیم کباب رو، جمع نمیشه...نمی تونم قبول کنم تا قبل ار امتحان کردن راستش..چون گوشت که چربی داره بهرحال..پیازم آب میندازه خب
    بگذریم..... اون ته دیگا اصل ته دیگه و من عاشقشم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خانم هانیه، تا حالا کجا بودین که این فعل "جمع شدن" رو یادِ من بندازین. من از سطح و حجم کباب صحبت کردم و آخرش به "کوچک شدن" رسیدم :)

      حذف
  3. خیلی خیلی عالی ، دستتون درد نکنه ، شما اسسسستاد کباب هستین :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. به به خانم رز هم محبت کردند و اینجا بمن سر زدند.

      حذف
  4. اون عکس اول خیلی عکس سختیه استاد ! من خیلی بهش نگاه کردم که فهمیدم چی به چیه !
    تا به حال تو فر کباب درست نکردم . دست شما درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خانم الهام، باور کنید که عکس خوبیه و من باهاش تو یک مسابقه شرکت کرده ام.

      حذف
  5. امروز کبابوبااین دستوردرست کردم.بس که خوشمزه شده بودوزیادخوردم،هرلحظه امکان مردنم وجودداشت.حالا به دلیل مشارکت در طراحی قتل،باکسب اجازه، می خوام ازتون شکایت کنم استاد. بااحترام: فروزش

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. :)))))))))))))))))))
      هاهاها استادمون گناه دارن خب :))))))

      حذف
  6. آقای کفایی من از بستگانم یک دستور دیگه دارم واسه این کباب. واسه این حجم گوشت 2-3 قاشق ماست و البته سماق و زنجبیل خیلی کمی هم میریزن داخلش. و با دمای کیک میپزن. اون هم مزه ش عالی بود. آرد سوخاری نداشت و ضخامتشم باید زیر 2 سانت میبود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خانم. من فعلا محو نوشته‌های شما در وبلاگتون شده ام. تو این موقعیت با من از "غذا" حرف نزنید. فردا در باره ی این نوع کباب حرف می‌زنیم، اوکی؟ وبلاگتون رو لینک کردم، عیبی نداره ؟؟

      حذف
  7. سلام مجدد و ممنونم از لینک. چه ایرادی؟ فقط باز هم با همون دستور فامیلمون درست کردم اما روش برشته نشد مثل کباب تابه ای شد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خانم. هر وقت کامنتی از شما در اینجا میبینم، میرم و بیشتر از نیم ساعت در وبلاگتون سرگرم میشم. چطوری یاد گرفته اید که انقدر "روان" بنویسید؟

      اگر به مایه ی کبابتون سماق اضافه می‌کنید، قبلا سماق را از صافی (الکِ ریز) عبور بدین، چون اگر چند تایی‌ دانه ی کوبیده نشده سماق وارد مایه ی کبابتون بشه، بعدا در اثر حرارت مثل دانه‌های اسپند میترکند و گند میزنند به دیواره ی داخلی‌ِ فرتان. این دستور فامیلتون را یکبار در آینده امتحان می‌کنم. قبلا دیده بودم که به مایه ی همبرگر، سماق و زنجبیل اضافه میکنند. ممنون که به اینجا سر می‌زنید

      حذف
  8. این نظر لطفتونه... یک وبلاگ خیلی ساده ست شما لطف دارید...

    پاسخحذف
  9. jenab piaz o ba dastgah farmodid khord nakonid, khobiat nadareh!!!! bazam ostad az salamati ghaza mayeh gozashtid bara ta,mesh. omretan deraz

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خانم کیمیا ی گرامی‌، گفته‌های شما را کاملا از روی مصلحت و حسن نیت میدانم، اما اجازه بدین وقتی‌ مهمانهایم رفتند، در یک فرصت به‌عنوان آشپز (من) و کارشناس امور تغذیه (شما) بحث و تبادل نظر داشته باشیم

      حذف