پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۱ آذر ۱۵, چهارشنبه

سس پاستا Bolognese - دستور اصلی


سس پاستای Bolognese یکی‌ از قدیمی‌ترین و اصیلترین سس‌های پاستا ‌ست که روزانه چندین میلیون پرس از آن در "پاستا رستوران"‌های سراسر دنیا بفروش می‌رسد. این سس در دو نوع با گوشت و بدون گوشت تهیه میشود که در دستور زیر به نوع "با گوشت" آن اشاره شده، اما اگر دو ماده ی گوشت و تخم گشنیز را از آن حذف کنید، نوع "بدون گوشت" آن بدست میاید.

مواد لازم برای چهار نفر:
- چهار صد گرم گوشت چرخ کرده.
- چهار صد گرم گوجه فرنگی‌ خرد شده و یا اینکه بهمین مقدار رب گوجه‌ای که با آب رقیق شده.
- یکعدد پیاز درشت.
- یکعدد هویج درشت.
- یک حبه سیر.
- آویشن وحشی (oregano)، تخم گشنیز ساییده (koriander)، یک قاشق چایخوری شکر، نمک، فلفل، زرد چوبه.




ابتدا در ظرفی‌ گوجه فرنگی‌‌ها را با آویشن، تخم گشنیز، نمک، شکر، سیر رنده شده و دو قاشق روغن مایع مخلوط کنید و کنار بگذارین.
حالا گوشت را در ماهیتابه تفت بدین، بعد از مدتی‌ پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و آنقدر به تفت دادن ادامه بدین تا پیاز به اصطلاح دنبه بشه. زرد چوبه و هویج رنده شده را به آن اضافه کنید و مدت کمی‌ تفت بدین. اون سس گوجه را هم داخل ماهیتابه بریزید و نصف لیوان آب به آن اضافه کنید و بمدت نیم ساعت (ترجیحا با در) حرارت بدین. فلفل سیاه بپاشید و همراه با پاستا و یا اسپاگتیِ خود، سرو کنید. نوش جان شما و اعضای خانواده



مقداری اسپاگتی ساخت ایران برایم باقی‌ مانده بود که در اینجا ازش استفاده شد.



همان سس با پاستای فتو چینه




۶ نظر:

  1. به به عاااااااااااااااااالیه
    فقط اینکه اول گوشت رو ریختن بعد پیاز رو دلیلش چیه؟؟
    شکر چقد تو طعمش تاثیر داره؟؟؟
    شما دیگه دمش نمی کنید همینجوری پاستا طعم خامی نداره؟ من تا حالا امتحانش نکردم همیشه دمش میکنم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خانم، علتش ظاهرِ این غذا و نحوه ی سرو اونه که چون مستقیم روی پاستا ریخته می‌شه، باید اشتها آور و بدونِ پیاز‌های سوخته باشه، یا حداقل رستورانها به این مورد اهمیت میدن. از طرفی‌ اگر گوشت و پیاز را همزمان بریزید و بخواهید قبل از اینکه پیاز رنگ بگیره، آب و سس گوجه را به آن اضافه کنید، اون موقع گوشت به اندازه ی کافی‌ تفت داده نشده و مزه ی گوشت پخته شده را پیدا می‌کنه. غیر از ظاهر، حتما میدونید که پیاز داغ هر چه بیشتر رنگ بگیره، تلختر می‌شه.

      در مورد این یک قاشق چایخوری شّکر، حتما میدونید که این مقدار شّکر حتا یک استکان چای را هم شیرین نمی‌کنه، اما اضافه کردن اینمقدار شّکر به هر غذا یی باعث می‌شه که عطر و طعم سبزیجاتِ غذا (در اینجا گوجه فرنگی‌، هویج، آویشن و تخم گشنیز) آزاد بشه و بیشتر به ذائقه برسه.

      پاستا و اسپاگتی (اسپاگتی هم یه جور پاستاست) حتا بعد از پخته شدن و آبکش شدن، رطوبت محیط رو بخود جذب میکنند و آبکی‌ و بی‌مزه میشن و اینرا ذائقه‌های حساس بخوبی می‌فهمند. پاستا را خوبه که به همان مدتی‌ که روی بسته بندیش نوشته شده در آبِ فراوان پخت و بلافاصله آبکش کرد. حتا بعد از آبکش کردن هم خوبه که آنرا در یک ماهیتابه همراه با مقداری کره، خیلی‌ سریع، کوتاه مدت و همراه با هم زدن تفت داد تا رطوبتی که روی پاستا باقی‌ مونده، هر چه زودتر بخار بشه و از بین بره. ضمناً زمان پختی که روی بسته بندیها نوشته شده از لحظه‌ای شروع می‌شه که بعد از ریختن پاستا در آبی که در حال جوشیدن هست، دوباره آب شروع به غل غل کنه. ما ایرانیها به مزه ی دم کشیده ی آن عادت داریم، غافل از اینکه رطوبت داخل قابلمه جذبِ پاستاها می‌شه و آنها رو آبکی‌ می‌کنه. در جاهای دیگر دنیا پاستا را قدری به اصطلاح "دندون گیر" می‌پسندند و درست میکنند و من حدس میزنم ما ایرانیها فقط بخاطر "تهدیگ پاستا" به این روش دم کردن روی آورده ایم و به آن عادت کرده ایم.

      حذف
  2. خیلی شنیدم سس بلونز رو...و بعد هم به این نتیجه رسیدم همون مایه ماکارونی خودمونه :))))
    دست گلتون درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خوب بله دیگه خانم هانیه. کسی‌ که برای اولین بار پاستا را بما شناساند، حتما این سس قدیمی‌ را هم ضمیمه ش کرده بوده و ما همچنان به این سس وفادار باقی‌ مانده ایم و لابد انواع دیگر سس‌های پاستا به این جرم که حاویِ خامه هستند (مثلا کاربونارا)، نزد ما ایرانیها اقبالی پیدا نکرده اند :))

      حذف
  3. هویج مایه ی گوشتی رو خیلی خوشمزه میکنه ، اما نمیدونستم تو این سس هم استفاده میشه ؛ ممنون از دستور :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله خانم رز، هویج و تخم گشنیز (کوریاندر) غذا‌های گوشتی را خوشمزه تر میکنند و نوع غیر گوشتی این سس بولونز (یعنی‌ بدون گوشت و هویج و کوریاندر) از قدیم یک "سس پیتزا" بوده که هنوز هم معموله.

      حذف