پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۱ مهر ۱۳, پنجشنبه

خمیر ترش


خمیر ترش با "مخمر" فرق داره. مخمر در دو نوع خشک و تازه در بازار برای خرید وجود داره، اما "خمیر ترش" را فعلا فقط فروشگاه‌های مواد غذا یی خیلی‌ بزرگ برای فروش عرضه میکنند. خمیر ترش را در خانه هم می‌توان طبق روش زیر درست کرد:


روز اول: یک دسی‌ لیتر آردِ مرغوب را در یک دسی‌ لیتر آب ولرم بریزید و بخوبی هم بزنید. ظرفتان را ترجیحا از جنس استیل با حجم ۳-۴ لیتر انتخاب کنید. روی ظرف را دستمال پارچه‌ای بکشید و آنرا بمدت سه روز در یخچال نگاه دارید، اما هر روز آنرا از یخچال خارج کنید و بخوبی هم بزنید.
روز چهارم: یک لیتر آرد مرغوب را بهمراه یک لیتر آب ولرم به این مخلوط اضافه کنید و بخوبی هم بزنید تا خمیر مایع شکلی‌ (طبق عکس در بالا) بدست بیاد. ظرف این خمیر را با دستمال مرطوب بپوشانید و بمدت بیست و چهار ساعت در دمای اتاق نگاه دارید.
روز پنجم: حالا خمیر ترش شما آماده شده، آنرا به ده قسمت تقسیم کنید، نه تای آنرا داخل کیسه پلاستیکی (یا ظرف پلاستیکی دردار) بریزید و در فریزر قرار بدین و با دهمی همون موقع نون بپزید.
در آینده اگر خواستین با خمیر ترش‌های داخل فریزر نون بپزید، شب قبل آنرا از فریزر خارج کنید و در دمای اتاق قرار بدین.
با آخرین خمیر ترش باقیمانده در فریزر میتوانید دوباره خمیر ترش درست کنید. شب قبل آنرا از فریزر خارج کنید و درست مثل "روز چهارم" یک لیتر آب و یک لیتر آرد به آن اضافه کنید و .............
خمیر ترش بمدت یک سال در فریزر و بمدت پنج روز در یخچال قابل نگهداریست.

۱۴ نظر:

  1. همیشه دنبال دستور خوبی براش بودم..ممنون استاد..خیلی خیلی ممنون

    پاسخحذف
  2. خیلی خیلی دستور عالی هست ، حتما باید امتحان کنم ؛ مرسی

    پاسخحذف
  3. خیلی عالی و آموزنده . مرسی استاد

    پاسخحذف
  4. ممنونم استاد یعنی اگه درست کنم مثل نان شما می شه

    پاسخحذف
  5. جناب آقای کفایی با سلام و تشکر

    آیا در پایان نتیجه کار یک مخلوط آبکی است ؟ من مطابق دستور پیش رفتم در نهایت روز آخر آب کمی از مخلوط جدا شده و رو ی مخلوط را آب گرفته بود . روز پنجم می خواهم نان بپزم اما آیا این خمیر ترش آبکی همان چیزی هست که در تصویر روز چهارم می بینیم ؟ همان را ده قسمت کنم . یک لیتر آرد تا آن جا که می دانم می شود ۴۲۰ گرم . نکند آرد کم ریختم . یا این که نه غلظت همان مثل عکس چهارم باشد درست است ؟


    ممنون می شوم جواب من را بدهید . من خیلی به دنبال درست کردن خمیر ترش هستم ،


    شاد باشید و سلامت

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خانم، بله خمیر ترش رقیق هست، درست مثل عکسی‌ که در بالا هست، حتا روز پنجم که آماده می‌شه

      حذف
  6. خوب آقای کفایی چند ساعت بعد خمیر ترش من کف کرد و قیافه بهتری به خودش گرفت . نان را مطابق دستور شما پختم . اما داخل نان خمیر می شود. آیا ایراد از فر هست ؟ فر من یک سولاردم است که خیلی نمی شود گفت فر استانداردی هست . یا این که خمیر ترشم ایراد داشته ؟ دلیل خمیر شدن داخل نان چیست ؟

    با تشکر و سپاس

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام مجدد. فر‌ ایرادی نداشته اگر آنرا قبلا گرم کرده باشین، بلکه احتمالا خمیر ترش ایراد داشته، چون نوشته اید که کفّ کرده. خمیر ترش روز پنجم نباید کفّ یا حباب داشته باشه.

      حذف
    2. ضمناً یک لیتر آرد، طبق جدولی‌ که من دارم، ششصد گرم وزن دارد.

      حذف
    3. اوه ، پس من آرد کم ریختم . تا دیدم آپ کردید پریدم ببینم کامنت ها را آیا دیده اید. ممنون که جواب دادید. دوباره از سر نو درست می کنم و ششصد گرم آرد می ریزم.

      فر من فقط حرارت از بالا دارد و از پایین و اطراف حرارت ندارد فکر کردم شاید علت خمیر شدن نان ها این باشد


      سپاس

      حذف
  7. سلام خسته نباشبد من نفهمییدم هر وعده این خمیر ترش برای چه مقدار آرده؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام آقا محسن، هر وعده یا هر قسمت از این خمیر ترش‌ها حدود ۱۵۰ گرم وزن داره، اما اینکه چقدر آرد برای اینمقدار مصرف می‌شه، بستگی به دستور نونها داره. من در همین وبلاگ دستور نونی به اسم "یک نوع نان با خمیر ترش" را دارم که دقیقا به اینمقدار خمیر ترش احتیاج داره. موفق باشین

      حذف
  8. سلام استاد كفايى
    من ايران نيستم اسم انكليسى خمير ترش جيست؟ ميشه از فروشكاهها ى اروبايى تهيه كرد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خانم، ببخشید که جوابتون دیر شد. خمیر ترش به انگلیسی‌ Sourdough می‌شه. با مهر و احترام

      حذف