پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۱ مهر ۱۴, جمعه

یک نوع نان با خمیر ترش


نونهایی که با خمیر ترش درست میشوند، طعم و مزه و پوکیِ خاصی‌ دارند، نمونه ش "نون بولکی"‌های خودمون و یا نون باگت‌های امروزی. در زیر طرز تهیه یکی‌ از نون‌های معروف به "حجیم" آورده شده که پس از ورقه شدن و تست (toast) شدن در Toaster, مورد استفاده‌های زیادی پیدا می‌کنه.


مواد لازم:
- ۱۵۰ گرم خمیر ترش که طرز تهیه ش  در خانه را اینجا http://kafaii.blogspot.se/2012/10/blog-post.html میتوانید بخوانید.
- ۲۵ گرم مخمر.
- ۵ دسی‌ لیتر (نیم لیتر) آب سرد.
- ۸۰۰ گرم آرد مرغوب.
- ۴ قاشق چایخوری نمک.
- یک قاشق غذا خوری (۲۰ گرم) روغن مایع.
خب حالا:
۱- خمیر ترش، مخمر و آب را در ظرف بزرگی‌ بریزید و بخوبی با هم مخلوط کنید و بقیه مواد را غیر از نمک، به آن اضافه کنید.
۲- مواد را بمدت ۱۵ دقیقه با دست و یا ۱۰ دقیقه با دستگاه مخلوط کن، ورز بدین و نمک را در دقیقه ی آخر به آن اضافه کنید. خمیری که بدست میاد، باید کمی‌ شل باشد اما به دیواره ی ظرف و انگشتان نچسبد. به خمیر شکل منظمی بدین، دهانهٔ ی ظرف را با دستمال پارچه‌ای مرطوب بپوشانید و بگذارین تا خمیر بمدت حداقل ۲ ساعت تخمیر بشه و حجمی دو برابر پیدا کند.



۳- بعد از اینکه حجم خمیر دو برابر شد (حداقل بعد از دو ساعت تخمیر شدن)، آنرا روی سطح میز و یا کابینت آشپز خانه خالی‌ کنید و بدون اینکه خمیر را ورز بدین و یا زیاد با آن کار کنید، به سه قسمت تقسیمش کنید و یا برای "باگت" آنرا به چهار قسمت کنید و با احتیاط شکل باگت (لوله ای) را به آنها بدهید و کمی‌ آرد روی آنها بپاشید. اگر هم نانها را بشکل "نیم کره" می‌خواهید، روی یک آبکش گرد, دستمال پارچه‌ای بندازین و روی دستمال بخوبی آرد بپاشید و خمیر را درون آن قرار دهید. حالا خمیر‌ها را (غیر از آنها که قرار است شکل نیم کره بخود بگیرند و داخل آبکش هستند) روی سینی‌های فر‌ قرار بدین و دستمال مرطوب روی آنها‌ها بکشید و بگذارید تقریبا یک ساعت بمانند و بیشتر تخمیر شوند.
۴- فر‌ را نیم ساعت قبل با درجه ۲۶۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و سینیِ دارای عمق را پر از آب کنید و در پایین‌ترین قسمت فر‌ قرار بدین، بطوریکه محفظه ی فر‌ پر از بخار آب شود. اینکار برای اینکه نونها سطحی ترد پیدا کنند، لازم است. 
۵- وقتی‌ سینی‌های حاوی خمیر را داخل فر‌ قرار میدین، حرارت فر‌ را به ۲۲۰ درجه کاهش بدین و نونها را بمدت تقریبی ۲۰-۲۵ دقیقه حرارت بدین تا سطحی خوشرنگ پیدا کنند. نونها را روی سطح شیار دار قرار بدین تا سرد شوند.




من با دو ورقه از نون‌های خودم، ساندویچ زیر را درست کردم که از چلو مرغ هم خوشمزه تر بود.



۱۰ نظر:

  1. ساندویچ خوشمزتون نوش جان

    پاسخحذف
  2. سلام جناب کفایی عجب نون زیبایی شده است.واقعا صفت زیبایی براش مناسبه و حتما هم که خوشمزه تر از هر پلو مرغی بوده.ممنون از دستور این نان و همینطور طرز تهیه خمیر ترش..خیلی کم میتوننم از سد فیلتر بگذرم و هر وقت هم که از سد فیلتر عبور میکنم سعی میکنم حتما بیام و از تجربیات شما استفاده کنم.واقعا ممنون. و به قول همشهری های سوئدیتان" تک سو میکت ".

    پاسخحذف
  3. سلام ـ ممنونم از دستورات جالبی که در سایت تون می گذارید. آقای کفایی یک سئوال دارم منظورتون از مخمر همون پودر مایه خمیر است؟

    پاسخحذف
  4. آقای کفایی من منتظر جواب شما هستم چون می خواهم در اولین فرصت این نون خوشمزه شما را درست کنم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله خانم لیلی‌، ببخشید مدتی‌ نبودم. مخمر به دو صورت پودر و کره‌ای در بازار وجود داره که فرقی‌ با هم ندارند. حتا خمیر ترش هم بصورت آماده در فروشگاه‌ها هست. در نان پختن موفق باشین.

      حذف
  5. آقای کفایی از راهنمایی تون بسیار متشکرم .

    پاسخحذف
  6. سلام
    این نان رو میشه با خمير مايه خشك فوري درست کرد؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله ناهید خانم، شدنی هست اما بافت داخلی‌ نون به این پوکی نمی‌شود. نون با خمیر ترش بمراتب پوک تر از نانی میشود که با خمیر مایه (چه خشک و چه کره ای) درست شده است.

      حذف