پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۲ دی ۳۰, دوشنبه

Pulled lamb - گوشتی که به آرامی در سس باربکیو پخته می‌شه


یک روش برای پختن گوشت که این‌روز‌ها خیلی‌ طرفدار پیدا کرده



حتما در باره ی "pulled pork" زیاد شنیده اید که این روز‌ها خوردنش خیلی‌ مد شده و در حقیقت یک نوع روش پختن گوشت هست. بدین صورت که گوشت با حرارت خیلی‌ کم (ترجیحا با آرام پز) و بمدت چندین ساعت، در یکی‌ از انواع "سس باربکیو" به آرامی پخته می‌شه و بعد از آماده شدن انقدر نرم و ترد می‌شه که اگر چنگال را روی آن بکشید، رشته‌های گوشت براحتی از آن جدا می‌شه. حال اگر بجای گوشت خوک، از گوشت گوسفند استفاده کنیم، اسمش لابد "pulled lamb" میشود که در زیر دستور آنرا آورده ام.

ابتدا طرز تهیه ی سس باربکیو:  مواد لازم:

- دو عدد پیاز که خیلی‌ درشت خرد شده باشه

- دو حبه سیر که خرد شده باشه

- دو عدد فلفل چیلی (با فلفل دلمه‌ای اشتباه نشه) که تخم‌هایش خارج شده باشه و تقریبا ریز خرد شده باشه

- دو قاشق غذا خوری روغن مایع

- یک قوطی چهار صد گرمی‌ گوجه فرنگی‌ خرد شده

- دو قاشق غذا خوری شکر

- دو قاشق غذا خوری سرکه ی شراب قرمز. حتما در جایی‌ که زندگی‌ می‌کنید، این نوع سرکه برای خرید موجوده

- دو دسی‌ لیتر کوکاکولا 

- دو قاشق غذا خوری سس Worchestershire

- یک قاشق چایخوری نمک

طرز تهیه: پیاز، سیر و فلفل‌ها را داخل یک قابلمه تفت بدین در حدی که پیاز به خود رنگ نگیره. بقیه مواد را به آن اضافه کنید و مدت سی‌ دقیقه حرارت بدین و گاهی هم بزنید. اگر لازم بود، مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کنید. این سس میتونه هم سرد و هم گرم سرو بشه.




اگر مثل من، طعم شیرین را در غذا دوست ندارید، به جای دو قاشق غذاخوری شکر، فقط یک قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کنید. غربی‌ها عادت به خوردن یکی‌ از انواع سس‌های باربکیو همراه با کباب را دارند، بر خلاف ما ایرانیها که به همون گوجه فرنگی‌‌های کباب شده، قناعت می‌کنیم. اگر از این سس برای کباب استفاده می‌کنید، میتوانید هم آنرا از صافی عبور بدین و هم اینکه بدون صاف کردن آنرا در کنار گوشت‌های کباب شده، سرو کنید. اما در این پست ما استفاده ی دیگری از این سس می‌کنیم که در زیر، شرح داده ام.
بعد از آماده شدنِ سس، تکه‌های خیلی‌ درشت خرد شده ی گوشت بدون استخوان گوسفند را به آن اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و آنرا بمدت حداقل پنج ساعت روی شعله ی خیلی‌ خیلی‌ پایین حرارت بدین و یا اینکه از "آرام پز" استفاده کنید.




حالا گوشت‌ها را از قابلمه خارج کنید و با چنگال روی آن بکشید تا رشته‌های گوشت از همدیگر جدا شوند و به اصطلاح گوشت ریش ریش شود. از این رشته‌های گوشت میتوانید برای پر کردن ساندویچ‌ها و یا همراه با سیب زمینی‌ پخته و یا سرخ کرده، و یا حتا همراه با چلو کره، استفاده کنید. سسی که باقی‌ میماند، حاوی عصاره ی گوشت و بسیار خوشمزه است، میتوانید آنرا از صافی عبور بدین و مثل آبگوشت در آن نون ترید کنید. نوش جان 



برای پختن "نا‌ن پیتای خانگی" به دستور آن "در اینجا" مراجعه کنید.

ضمناً محبت کنید اگر ترجمه ی خوبی‌ از اسم این غذا در ذهن دارید، برایم بنویسید.

۲ نظر:

  1. این سس چه کامله.یه معجونه برا خودش.گوشتی که تو این معجون پخته شه چه شــــود!!!.ممنون بابت دستور خوبتون.حتما امتحانش میکنم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم خانم نیلوفر، نوش جان اگر درست کردین

      حذف