پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۲ دی ۱۶, دوشنبه

مایکروفر و طریقه ی استفاده از آن


در باره ی "غذا پختن" با مایکروفر‌ها از من سوال شده بود که با این پست به این سوال جواب میدم.



اول ببینیم که مایکروفر‌ها از نظر فنی بر چه اساسی‌ کار میکنند:
مایکروفر‌ها بکمک موتوری که دارند، امواج "الکترو مغناطیس" را بطور منظم به داخل محفظه ی فر می‌فرستند و این امواج، مولکولهای آبِ موجود در ماده ی غذا یی را به چرخش در می‌آورند. مولکولهای آب، دو قطبی هستند و در اثر برخورد با این نوع امواج، به چرخش‌های خیلی‌ سریع (چندین هزار بار در ثانیه) در می‌آیند. این نوع "انرژیِ چرخشی"، خیلی‌ زود تبدیل به "انرژی حرارتی" میشود و باعث گرم شدن غذا میشود، در حالیکه در فر‌های معمولی‌ از ابتدا "انرژی حرارتی" تولید میشود که باعث گرم شدن غذا میگردد. بمحض خاموش کردن مایکروفر، ارسال امواج به داخل فر قطع میشود و هیچگونه حرارتی در داخل محفظه ی فر باقی‌ نمی‌ماند و فقط حرارتِ داخل مولکولهای آب هستند که به سایر مولکولهای غذا، انتشار پیدا میکنند. پس هر بار بعد از گرم کردن غذا با مایکروفر، حدود نیم دقیقه اجازه بدین که حرارتی که در غذا به وجود آمده، بخوبی و بطور یکنواخت، پخش بشود. 

حال با توجه به مطالب بالا، هم از نظر تئوری و هم از نظر عملی‌ به این نتیجه میرسیم که "مایکروفر" وسیله ی خوبی‌ برای "پختن غذا" نیست، اما برای گرم کردنِ غذا یی که قبلا پخته و بعدا سرد شده، ایده‌آل هست. البته با مایکروفر هم میشود یک تکه گوشت را از حالت خام به حالت پخته در آورد، اما از نظر "مزه" نتیجه ی خوبی‌ بدست نمیاد، در عوض برای " بخارپزکردن" سبزیجات، بخوبی و براحتی میشود از مایکروفر استفاده کرد. فکرش را بکنید که شما یک قابلمه "لوبیا پلو" برای خود و اعضای خانواده پخته اید و غذا ی شما آماده ‌ست، اما هر یک از اعضای خانواده در یک ساعتی‌ به خانه می‌آیند و غذا میخواهند، اگر شما این قابلمه را تمام مدت روی شعله ی گاز نگه دارید، تهدیگ آن می‌سوزد و شستن قابلمه مشکل تر میشود، اما اگر یک مایکروفر در خانه داشته باشید، هر یک از اعضای خانواده میتوانند لوبیا پلویی را که سرد شده است، برای خود در بشقاب بکشند و با مایکروفر گرم کنند. یک مایکروفر، امتیازات زیادی داره و خانه داری را آسان میکنه، اما برای طبخ غذا مناسب نیست.

بعضی‌ از انواع مایکروفر‌ها مجهز به "گریل" هستند. از طرفی‌ می‌دانیم که برای پختنِ خیلی‌ از شیرینیها و غذا ها، باید قبلا فر را گرم کرد، اما یک مایکروفر، محفظه ی کوچک و در بزرگی‌ دارد که به محض باز کردن این در، تمام حرارت موجود در فر خارج میشود و از این‌جهت برای پختن غذا و شیرینی‌ مناسب نیست. در حالیکه یک تکه نا‌ن و یا یک تکه از پیتزا یی را که از شب قبل باقی‌ مانده، بخوبی میشود با این نوع گریل داغ و برشته کرد. با خودِ مایکروفر و بدون استفاده از گریل، میشود به‌عنوان مثال سبزی خشک کرد، میوه‌ها را خشک کرد، آجیل را گرم کرد و خیلی‌ کارهای دیگر انجام داد، اما با آن نمی‌توان "غذا ی خوشمزه" پخت.

وقتی‌ مایکروفر‌ها حدود بیست سال پیش اختراع و به بازار روانه شدند، شایعات زیادی در مورد صحت و سلامت آنها بر سر زبانها بود، اما امروزه به تمام این شایعات پاسخ داده شده است و آنچه را که در مصرف از مایکروفر باید در نظر داشت، بصورت زیر خلاصه میشود:
استفاده از یک مایکروفر وقتی‌ خطرناک میشود که اون امواج الکترو مغناطیس از داخل محفظه به بیرون نشت پیدا کند، یعنی‌ اینکه درِ مایکروفر در اثر استفاده ی زیاد، فرسوده شده باشد و بخوبی کیپ نشود که این عیب را میشود بکمک دستگاه‌های مخصوصی کشف کرد و مایکروفرِ خود را بعد از چند سال کنترل کرد.
قرار دادن وسائل فلزی (مثل قاشق یا ظرف‌های استیل) در داخل فر، زمانی‌ که آنرا روشن می‌کنیم، باعث ایجاد جرقه میشود که خیلی‌ خطرناکه و باید جداً از اینکار خودداری کرد.
پلاستیک و ظروف پلاستیک در اثر داغ شدن، تولید "گاز بنزن" میکنند که برای سلامتی‌ مضر است. غذا ی خود را در ظروف چینی‌ بکشید و در مایکروفر گرم کنید. 
اگر موارد بالا را در نظر بگیرید و رعایت کنید، بدون نگرانی میتوانید مانند میلیونها نفر دیگر در سراسر دنیا، از این وسیله‌ای که زندگی‌ را بواقع راحت تر می‌کند، استفاده کنید.
لیست کارهای دیگری را که در رابطه با گرم کردن غذا، میشود با "مایکروفر" انجام داد را به عهده ی شما خوانندگان و نوازندگانِ این وبلاگ، محول می‌کنم. شاد و سرزنده باشید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر