پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۲ دی ۲۳, دوشنبه

خوراکِ سوئدیِ "گوشت و شوید" Dillkött


 استقبالی که هفته ی پیش از "کوفته ی سوئدی با متن فارسی" در وبلاگم شد و هموطنان محبت کردند و آنرا بطور گسترده در "گوگل پلاس" به اشتراک گذاشتند، مرا به ادامه ی کار با غذا‌های فرنگی‌ تشویق کرد. به واقع هم "سبد غذا یی ایرانی‌" بیشتر از بیست سی‌ تا غذا در خودش جای نداده است که باز هم از نظر تعداد، خیلی‌ غنی تر از سبد‌های غذا ییِ کشور‌های دیگر است. اما نسل جوان و پویای امروزی (چه ایرانی‌ و چه خارجی‌)، فقط به سبد‌ غذا یی کشور خودش اکتفا نمی‌کنه و خواستارِ تنوع بیشتر در "دنیای مزه ها" شده استهمبرگر، لازانیا و پیتزا در اثر همین پویایی در دنیای مزه ها، انقدر در ایران، با اقبال روبرو شدهاند . شاید هنوز هم باید بگردیم و از گوشه کنار دنیا، غذا‌هایی‌ با طعم و کارکترِ جدید پیدا کنیم. دنیا کوچک شده و تمام ملیتها با کمال میل و با اشتهای زیاد، غذا‌های کشور‌های دیگر را می‌چشند و به سفره ی غذا ی خود اضافه میکنند.
اینبار من خورشت معروف "گوشت و شوید" را که یکی‌ از غذا‌های اصیل و محبوب در سوئد است را برای معرفی‌ انتخاب کرده ام. ضمناً از هفته پیش یک آتلیه ی کوچک، برای عکسبرداری در فصل سیاه و تاریک زمستان را، در گوشه‌ای از خانه‌ام راه اندازی کرده‌ام که امیدوارم از کیفیت عکس‌هایی‌ که در این آتلیه میگیرم، راضی‌ باشید. پست مربوط به "کوفته سوئدی" اولین محصولِ این آتلیه بود که البته ایراد‌های کوچکی هم در رابطه با سایه‌ها داشت که در این پست رفع شده است.


برای تهیه این خوراک (یک مهمانیِ هشت نفره) به مواد زیر بطور تقریبی نیاز است:
- هزار و دویست گرم گوشت خورشتی گوساله کم چربی‌.
- یک تکه قلم استخوان.
- یک عدد پیاز که خیلی‌ درشت خرد شده باشد.
- سه عدد هویج.
- یک نصفه تره فرنگی‌.
- یکی‌ دوتا برگ بو.
- نمک و فلفل.

برای تهیه سسِ این خوراک به مواد زیر احتیاج دارید:
- مقدار دلخواه از عصاره گوشتی که از مواد بالا بدست می‌‌آید.
- چند دسی‌ لیتر (بین ۳ - ۵) خامه.
- یک قاشق غذاخوری سرکه.
- یک قاشق مربا خوری شکر.
- در صورتی‌ که می‌خواهید سس غلیظ تری داشته باشید، دو قاشق غذاخوری آرد که با کره تفت داده شده.
- حدود دویست گرم شوید تازه که با درازای نیم سانتیمتر خرد شده باشند.
- نمک و فلفل.

طرز تهیه:
ابتدا طرز تهیه ی گوشت و عصاره ی گوشت - قلم و گوشت را در یک قابلمه بزرگ بگذارید و در حدی که سطح آنها پوشیده شود، آب بریزید و شعله را روشن کنید. کفّ حاصل از جوشیدنِ گوشت را بخوبی بگیرید و دور بریزید. پیاز، هویج، برگ بو، تره فرنگی‌ و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و حدود دو ساعت آنها را بپزید. گاهی هم آنرا هم بزنید.
وقتی‌ که گوشت بخوبی پخته شد، آنرا (یعنی‌ فقط گوشت‌ها و قلم را ) از قابلمه خارج کنید و اجازه بدین که در یک سینی، سرد بشوند.
به پختن سبزیجاتی که در قابلمه باقی‌ مانده اند، بمدت ۴۰ دقیقه ی دیگر ادامه بدین و بعد از آن از صافی عبورشان بدهید و سبزیجات را دور بریزید.
بعد از سرد شدنِ گوشت، با چاقو و یا با انگشت ها، آنرا به قطعات کوچک ببرید و چربی‌‌های احتمالی‌ را از آن جدا کنید. 

حال برای درست کردن سس، آرد را در یک قابلمه با کره تفت بدین و مقداری از "عصاره گوشت" را  به آن اضافه کنید و بخوبی و با شدت هم بزنید. خامه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. سرکه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید. نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و هم بزنید. حال همه چیز در اختیار شماست، سس را بچشید و اگر چیزی کم و کسر داشت، به آن اضافه کنید. در آخر، قطعات گوشت را داخل سس بریزید و همینطور شوید‌های خرد شده را به آن اضافه کنید و فقط در حدی که گوشت و شوید، گرم شوند (حدود یکی‌ دو دقیقه) قابلمه را روی شعله نگه دارید.
این خوراک بطور معمول، با سیب زمینی‌ پخته سرو میشود، اما شاید مناسب با پاستا و حتا چلو هم باشد.
نکته اینکه: اگر سس غلیظ نمیخواهید، از مصرف آرد صرفنظر کنید - حتا از سرکه و شکر هم میتوانید صرفنظر کنید - این خوراک احتیاج به پیاز ندارد، اما من چون ذائقه ی ایرانی‌ را به "بوی گوشت" حساس تر می‌دانم، آنرا توصیه کردم.

نوش جان شما و مهمانان .






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر