پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۲ دی ۲, دوشنبه

خورشت فسنجون - مجلسی


 فسنجون از جمله خورشت‌های ایرانیست که باید با صبر و علاقه و حوصله درست بشه تا نتیجه ی خوبی‌ بدست بیاد. 


فسنجون را با گوشت مرغابی و یا مرغ و یا کوفته قلقلی درست میکنند که معمولترین آن استفاده از گوشت مرغ است. اما از نظر من اگر از گوشت مرغ استفاده می‌کنید، فقط از "ران مرغ" استفاده کنید که هم ظاهر یکدست و منظمی به ظرف خورشت میدهد و هم اینکه براحتی در هر پرس می‌توان دو عدد ران مرغ را سرو کرد.


آنچه که در پخت فسنجون اهمّیت داره، اینست که بتوانید بخوبی گردوی آنرا به روغن بیاندازید که برای اینکار میتوانید به روش زیر عمل کنید: پیازی را که خیلی‌ ریز خرد شده، در یک قابلمه تفت بدین در حدی که فقط نرم بشه (اصطلاحا پیاز دنبه بشه), خیلی‌ خیلی‌ کم به آن زردچوبه اضافه کنید. گردوها را آسیاب کنید اما نه در حدی که پودر بشوند، معمولا بین صد تا صد و پنجاه گرم گردو برای هشت عدد ران مرغ کافیست، گردو‌های آسیاب شده را به پیاز اضافه کنید، شعله را زیاد کنید و هم بزنید و آنقدر ادامه بدین تا "بوی گردو" به مشامتان برسد، حال مقدار کمی‌ آب خیلی‌ سرد به آن اضافه کنید و هم بزنید، طبیعتا بعد از مدتی‌ این آب بخار می‌شه که باید دوباره همان مقدار آب سرد را به آن اضافه کنید و با اینکار به اصطلاح به گردو‌ها شوک وارد کنید، این عمل را انقدر ادامه بدین تا به چشم خود روغنِ آزاد شده ی گردو را ببینید، روغنی که بسیار مفیده و با وجدان راحت می‌توان آنرا مصرف کرد.
بعد از اینکه مرحله ی"به روغن افتادن گردوها" را با موفقیت انجام دادین، مقداری آب به خورشت اضافه کنید و به ازای هشت عدد ران مرغ، یک قاشق غذاخوری رب انار، یک قاشق مربا خوری شکر و یک قاشق چایخوری آبلیمو در قابلمه ی خورشت بریزید. برای اینکه بالانس خوبی‌ از نظر بازی و اسیدی به خورشت بدهید، چند عدد آلو هم به آن اضافه کنید. حال در قابلمه را بگذارید و با شعله ی خیلی‌ ملایم اجازه بدین که خورشت به خوبی‌ جا بیفتد و مزه ی مواد با هم ازدواج کنند.
در این فاصله مرغ‌ها را به "این روش" اما با زمانی‌ کمتر (مثلا نیم ساعت) آب‌پز کنید و بعد آنها را در یک ماهیتابه سرخ کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید خورشتتان بخوبی جا افتاده، آنها را به خورشت اضافه کنید و بعد از آن خورشت را فقط بمدت پانزده دقیقه حرارت بدین، بطوریکه گوشت‌ها داخل خورشت خیلی‌ نرم نشوند و فرم خود را از دست ندهند. نوش جان. با این خورشت که هیچگونه سبزیجاتی ندارد، مناسب هست که مقدار زیادی سبزیجات سرو شود. خورشت خوشمزه ایست که ارزش غذا ییِ بالایی‌ دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر