پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۳ مرداد ۲۵, شنبه

کباب پلو


یکنوع چلوکباب کوبیده که هم خوردنش و هم درست کردنش آسونتره

۱ - مقداری گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط کنید و خیلی‌ سبک و کوتاه مدت ورز بدین.
۲ - چند تا گوجه فرنگی‌ را در آب جوش بندازین، پوست آنها را بکنید و بطور نگینی خرد کنید. از مصرف گوجه‌های خرد شده که داخل قوطی کنسرو فروخته میشوند، خودداری کنید.
۳ - چند پیمانه برنج را در آب جوش حرارت بدین و آنرا آبکش کنید. درست مثل موقعی که "چلو" میپزید.


قابلمه‌ای که دسته‌های فلزی دارد را انتخاب کنید و مایه ی کباب، گوجه فرنگی‌‌ها و برنج آبکش شده را نزدیک دستتان قرار بدین.
حال مقداری از برنج را ته قبلمه بریزید، تکه‌های نامنظم و کوچکی از مایه ی کباب را با دو انگشت بردارید و روی برنج پرت کنید و روی آنرا با مقداری گوجه فرنگی‌ خرد شده بپوشانید و سماق بپاشید. لایه‌های بعدی را هم بهمین ترتیب روی همدیگر در قابلمه قرار بدین تا موقعی که موادتان تمام شود. مقداری زعفران آب شده را با قاشق روی برنج بریزید، سماق بپاشید و کره بریزید و چند برش لیموی تازه را روی آن قرار بدین.
در قابلمه را بذارین و آنرا بمدت یک ساعت در فر‌ (۲۰۰ درجه سانتیگراد) حرارت بدین. سپس در قابلمه را بردارید و آنرا باز هم بمدت پانزده دقیقه (شعله از بالا) در فر‌ حرارت بدین تا سطحِ غذا طلائی رنگ شود. مایه ی کباب در اینمدت و با این درجه حرارت به‌خوبی پخته میشود و جای نگرانی باقی‌ نمیگذارد.
بجای قابلمه میتوانید از ظرفهای پیرکس که در داشته باشد و یا از قابلمه‌های سرامیکی استفاده کنید.
هیچگونه ته دیگی‌ ته قابلمه بوجود نمی‌آید و طعم این غذا، طعم چلوکباب کوبیده را بخاطر میاورد. چلوکباب کوبیده‌ای که "راحت الحلقوم" است.  فقط به این علت که طعم‌های مختلف مدتی‌ در فر‌ به‌خوبی با هم ترکیب میشوند و حرارت می‌بینند، این غذا خوشمزه تر از "چلوکباب کوبیده" می‌شه. در چلو کباب کوبیده، گوجه و پلو و کباب، جداگانه از هم درست میشوند و فقط در لحظه‌ای که در قاشق قرار میگیرند، مزه‌ها با هم آشنا میشوند که کمی‌ دیر است.
اگر با "ترش بودن" غذا مشکلی‌ ندارید، میتوانید سطح پلو را با حلقه‌های بیشتری از لیمو، بپوشانید که در آنصورت عطر و طعم بیشتری از لیمو به غذا بخشیده میشود. نوش جان شما و میهمانان



در اینجا بجای لیمو از برش‌های نارنگی استفاده شده




۱۲ نظر:

  1. ضمن تشکر و خسته نباشی در اولین فرصت باند ازه یک نفره (دووعده ائی) درست میکنم و جای همه را خالی خواهم کرد.

    پاسخحذف
  2. خیلی جالب بود وسوسه شدم درستش کنم ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام، خوشمزه بودنش را تضمین می‌کنم، نوش جان :)

      حذف
  3. این خیلی خوشمزه است چرا براتون نظر ناشناس میذارن آقای کفاییییییییی

    پاسخحذف
  4. عاشق اين اندازه گيرى هاتون هستم :)))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام، میدونم که گوشه زده اید :)) اما حتما به عاداتِ غذا ییِ خود و دیگران توجه کرده اید که بعضی‌‌ها تکه‌های بزرگ کباب را با مقدار کمی‌ پلو در قاشقِ خود جای میدهند و بعضی‌‌ها بر عکس دوست دارند که لقمه‌شان مقدار بیشتری برنج داشته باشه و یا اینکه بعضی‌‌ها با چلو خورشت در بشقابِ خود "آش" درست میکنند اما بعضی‌‌ها مقدار کمتری خورشت روی پلوی خود میریزند. مقدار گوشت مصرفی در این "پلو کباب" هم کاملا بستگی به ذائقه ی آدم داره، اما اشاره می‌کنم که هر چه مقدار گوشت و کره و زعفران در این غذا بیشتر باشه، خوشمزه تر می‌شه. با مهر و لبخند

      حذف
  5. خوشمزه بود...من درست کردم این غذا را...ممنون از دستور خوشمزه...خوشمزه تر از کباب!

    پاسخحذف