پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۲ مهر ۲۱, یکشنبه

پنیر برشته، صبحانه‌ای مجلسی


این مهربان خواهرم که خانه ش در کرج پایگاه اصلی‌ من در سفرم به ایران شده بود، چندین بار منو با پختن غذا‌های قدیمی‌ و در حالِ فراموش شدن، سورپرایز کرد. غذا‌هایی‌ مثل "کوفته ی دست بگردن"، و یا یک نوع کتلت که من نظیرش رو ندیده بودم و اسمِ خاصی‌ هم نداشت و یا همین "پنیر برشته" که یک نوع صبحانه ی سلطنتی بوده است. دستورِ همه ی اینها را هم روی کاغذ نوشت و توی جیبم گذاشت که من یکی‌ یکی‌ درستشون می‌کنم و اینجا چاپ می‌کنم


پنیر برشته را در حقیقت با پنیر لیقوانِ تبریز درست میکنند، اما پنیر‌های سفیدِ مشابه هم که امروزه با مارک‌های مختلف در بازار وجود داره، برای اینکار مناسب هستند. این صبحانه با فقط پنیرِ سفید، تخم مرغ و کره (برای سرخ کردن) تهیه می‌شه، اما طرز تهیه ی آن قدری "سهل و ممتنع" است، بدین معنی‌ که "پنیر باید برشته باشه، سفیده ی تخم مرغ باید از حالت خام در آمده باشه و بخوبی پخته شده باشه و زرده ی تخم مرغ باید حالت عسلی داشته باشه". با خرد کردن پنیر در کره ی داغ شده شروع کنید. پنیر را مثل موقعی که برای کبوتر نون خرد می‌کنید، ریز ریز کنید. اینکه قبل از اضافه کردن تخم مرغ‌ها چه مدت باید پنیر در کره سرخ شود، به خیلی‌ چیز‌ها از جمله جنس ماهیتابه، شعله و حرارت گاز و ..... بستگی دارد و فقط با چند بار روش "آزمون و خطا" می‌توان این صبحانه ی خوشمزه را به شکل اصیلِ آن تهیه کرد. 


عکس‌های خوبی‌ شده، نورِ منحصر بفردی داره و نگاه کردن به آنها کم بیضرر نیست




در مورد "شوید" که چند تن‌ از دوستان در صفحه  "iranian Face Cook"  تذکر داده بودند، ساعتی‌ پیش به مهربان خواهرم زنگ زدم و گله کردم که چرا اون‌روز که این صبحانه را برای من درست کردند، شوید داخلش نریخته بودند. ایشان هم جواب دادند: ریخته بودم اما شاید شما متوجه نشدی و شویدش را ندیده بودی. احتمالا حق با ایشونه چون من صبح‌ها که از خواب بیدار میشم تا موقعی که می‌خوام از خونه خارج بشم، عینکم رو نمی‌زنم. امروز این صبحانه را دوباره با شوید درست کردم و عکسی‌ از آنرا در زیر اضافه کردم. گفتنی ‌ست که با شوید خوشمزه تر شد



۸ نظر:

  1. ممنون از مطلب جالبتون، یه سوال داشتم این صبحونه با پنیر خامه ای هم خوب میشه؟ البته پنیر خامه ایها چون نرم هستند نمیدونم اصلا میشه ازشون استفاده کرد یا نه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نمیدونم خانم الهام. اما مطمئنم که غیر قابل خوردن نمی‌شه و فقط شکل و شمایلِ دیگری پیدا می‌کنه. ضمناً سلام

      حذف
    2. سلام.
      من تازه با وبلاگ خوبتون آشنا شدم. الان این پست رو دیدم و اشک تو چشمام حلقه زد... چون پدرعزیزم همیشه برام اینجوری تخم مرغ رو درست می کنه و دلتنگش شدم... (من فرانسه دانشجو هستم، پدر مادرم رو دیگه ماکزیمم 9 ماه یه بار می بینم ولی خب هر ثانیه دلتنگشونم... : ) ) من اینجا با پنیر خامه ای درست می کنم، خیلی زیاد خوشمزه می شه و من از پنیرلیقوان بیشتر دوستش دارم. البته به این خوشگلی نشده، چون من همیشه پنیر رو له می کردم و با تخم مرغ و شوید قاطی می کردم، اینجا دیدم که تخم مرغ باید روی بستری لز پنیر قرار بگیره. ایندفعه امتحان می کنم و نتیجه رو می گم، ولی با پنیرخامه ای از نظر مزه محشره.

      حذف
    3. سلام خانم، ممنونم که به این وبلاگ سر می‌زنید. مطمئنا برای پدرتون لذت داشته که برای "دخترِ بابا" صبحانه سرو کنند، دستشون درد نکنه، شما هم که حق مطلب را ادا می‌کنید و اینجا و اونجا از ایشون یادی می‌کنید. دلتنگی‌‌ها را هم به امیدِ فارغ‌التحصیل شدن و دسترسی‌ به زندگی‌ بهتر، تحمل کنید. در مورد این "پنیر برشته" اون چیزی که منحصر به فردش می‌کنه، دندان گذاشتن روی دونه‌های برشته شده ی پنیر هست که احساس خوبی‌ را به حسّ ذائقه می‌بخشه، والّا پنیر خامه‌ای هم مطمئنا در ترکیب با تخم مرغ و شوید، مزه ی خوبی‌ رو بوجود میا‌‌ره.

      حذف
  2. من این غذا رو توی دوران دانشجویی خوردم هم اتاقیم که رشتی بود برامون درست کرد البته با پلو برای ناهار من فکر میکردم این غذا گیلکی باشه.
    به همسری قول دادم یه بار براش درست کنم اما کی وفا کنم معلوم نیست!!!!!
    مهتاب

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خانم مهتاب، آدرس این وبلاگ را به آقای همسر بدین تا خودشون برای خودشون درست کنند. شما چرا زحمت بکشین؟

      حذف