پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۲ تیر ۱۸, سه‌شنبه

پلو اسفناج - بمب آهن و منیزیم


اسفناج سبزیِ خوشمزه‌ای نیست، اما تا دلتون بخواد خاصیت داره، آهن داره، منیزیم داره. عنصر حیاتی منیزیم را از جمله در سبزیجات می‌شه پیدا کرد، اما فقط اون قسمت از سبزیجات که رنگ سبز تیر ه دارند حاوی منیزیم هستند، بعنوان مثال کاهو فقط اون قسمتش که سبز رنگ هست منیزیم داره، اگر چه قسمت‌های سفیدترش کریسپی و ترد و خوشمزه تر هستند. اما اسفناج همه جاش سبز و تیر ه هست. با طعمش انس و الفت پیدا کنید و بچه‌های خود را به مزه ی آن عادت بدین.


مقداری گوشتِ بدون رگ و ریشه را بشکل نوارهای باریک خرد کنید و همراه با پیازی که درشت خرد شده بمدت شش ساعت در یخچال نگاه دارید. برگ‌های اسفناج را (اگر خیلی‌ بزرگ هستند) با دست به دو یا سه قسمت خرد کنید و در آب و نمک بمدت پنج دقیقه (نه بیشتر) بجوشانید و سپس آبکش کنید. گوشت و پیاز را با همدیگه سرخ کنید و در یک دقیقه ی آخر، قدری زردچوبه به آن اضافه کنید و نمک و فلفل بپاشید. اسفناج‌های پخته شده و آبکش شده را خیلی‌ کوتاه مدت و فقط در حدی که رطوبت آنها گرفته شود، با کره تفت بدین. گوشت و اسفناج در واقع خورشتِ این غذا ی مجلسی را تشکیل میدهند که در ظرف جداگانه سرو میشوند.





پلو اسفناج را که سبزی آن فقط از شوید و اسفناج تشکیل میشود، کاملا به سبک "سبزی پلو" درست کنید، یعنی‌ اینکه شوید و اسفناج را با چاقو، ساطور و یا هر وسیله دیگری خیلی‌ ریز خرد کنید. بعد از آبکش کردن برنج، سبزی را به آن اضافه کنید و با احتیاط مخلوط کنید بطوریکه دانه‌های برنج شکسته نشوند. بعضی‌ از آشپز‌ها سبزی را همراه با آب برنج میپزند و آنها را با هم آبکش میکنند که در اینصورت مقدار زیادی از سبزی از سوراخ‌های آبکش خارج میشود. به هر حال چه این روش و چه اون روش، سبزی و برنج باید روی حرارت به اصطلاح دم بکشند که در مورد این "پلو اسفناج" بهتره که همراه با مقداری کره، دم بکشند. شوید را هم در حقیقت برای خوش طعم کردنِ پلو اسفناج ، به آن اضافه میکنند. مراقب مقدار نمکِ این غذا باشید که کم یا زیاد نشود. با ماست یا سالاد فصل، سرو کنید. نوش جان شما و مهمانان. سر میز غذا، در باره ی "فوائد اسفناج" نطق طولانی‌ داشته باشید  


اضافه کردنِ زعفران به این پلو، توصیه نمی‌شه چون مثل سبزی پلو، مقدار زیادی از زعفران جذب سبزی‌ها می‌شه و "انگار نه انگار" زعفران به آن اضافه شده. اگر می‌خواهید, به مقداری "پلوی سفید" زعفران اضافه کنید و روی دیس پلو بریزید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر